укр eng
 

Комітет з питань безпеки ведення бізнесу

Фіктивне підприємництво декриміналізовано. Що далі?

18 вересня 2019 року Президентом України підписано прийнятий Верховною Радою Закон № 1080 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо зменшення тиску на бізнес». Цим Законом, зокрема, з Кримінального кодексу України виключено статтю 205 щодо фіктивного підприємництва.

Стаття 205 ККУ була найбільшим інструментом тиску на бізнес. 

Користь і значення цього законодавчого рішення є дуже позитивним, оскільки останні 3-5 років контролюючі (в першу чергу податкові) і всі без винятку правоохоронні органи, по-перше, викривлено трактували зміст цієї статті ККУ, і, по-друге, значно зловживали її застосуванням на практиці. В більшості випадків податківців і правоохоронців вже перестала цікавити власне об’єктивна сторона цього кримінального правопорушення, а сама наявність факту відкриття кримінального провадження за ознаками ст. 205 ККУ відносно будь-якого в ланцюгу контрагента підприємства, яке перевірялось, сприймалось як очевидний і безспірний доказ умисного ухилення від сплати податків суб’єкта господарювання, що перевірявся.

         На практиці ст. 205 ККУ стала основним інструментом протиправного тиску на бізнес. Умисним і не тільки, оскільки в багатьох випадках податківці і правоохоронці внаслідок своєї професійної дискваліфікації «свято» вірили в таку «законність» своїх дій.

         Судова практика, навіть практика Верховного Суду, на превеликий жаль, в окремих випадках, була приблизно такою ж.

         Таким чином, на наш погляд, можна зробити однозначний висновок про очевидне позитивне значення для бізнесу, для суб’єктів господарювання факту законодавчої декриміналізації ст. 205 ККУ.

         Хоча, справедливості ради, хотів би замітити, що в практиці нашого адвокатського об’єднання немає жодного випадку направлення до суду кримінального провадження у випадках, коли у контрагентів платників податків, захист якого здійснювали наші адвокати, були відкриті кримінальні провадження або навіть вироки за ст. 2015 ККУ. Саме через наше акцентування уваги правоохоронців процесуальними засобами на особливостях об’єктивної сторони фіктивного підприємництва і відсутності суб’єктивної як правило і об’єктивної сторони в діях нашого клієнта.

Але це тільки практика нашого адвокатського об’єднання. В багатьох інших випадках практика не така позитивна для платників податків і їх службових осіб.

Ст. 205 ККУ – обов’язкова складова більшості схем з неправомірного зменшення податків (умисного ухилення від їх сплати) або податкового шахрайства.

Не є секретом також і те, що з іншої сторони, цей же інститут фіктивного підприємництва (ст. 205 ККУ)  був і важливим інструментом в різного роду схемах, які запроваджуються з метою неправомірного зменшення податкових платежів або умисного ухилення від сплати податків. Так зване «створення документальної видимості господарської операції» з метою легалізації «контрабандного» товару, обготівковування грошових коштів, штучного збільшення витрат для неправомірного зменшення податків і таке інше – усе це також досягається, як правило, з використанням того, що називається «фіктивним підприємництвом». А тому це також пояснює мету законодавчого рішення щодо декриміналізації ст. 205 ККУ.

Отже, декриміналізація ст. 205 ККУ відбулась. А що далі?

Очевидно, що наші законодавці голосуючи за законопроект щодо декриміналізації ст. 205 ККУ не в останню чергу переслідували і популіську мету. Тим самим  робилась спроба підсолодити «гірку» пігулку, зокрема, прийнятих майже відразу після цього законопроектів щодо запровадження загальної фіскалізації  ФОПів 2-ої та 3-ої груп, шляхом тотального введення для них касових апаратів.

А тепер, після декриміналізації фіктивного підприємництва, може скластись враження, що цьому інструменту тіньового бізнесу включено «зелене світло».

Думаю що це далеко не так.

Якщо системно аналізувати факти мінімізації бізнесових витрат за допомогою фіктивного підприємництва, то всі ці випадки можливо охарактеризувати терміном «шахрайство», а точніше «податкове шахрайство». Фактично це – будь-які дії, внаслідок яких відбувається умисна фальсифікація документів, які мають значення для податкових (контролюючих) органів з метою неправомірного зменшення податків (або умисного ухилення від сплати податків).

І думаю, що ми дуже швидко станемо свідками того, що у Кримінальному кодексі України з’явиться якийсь подібний до цього склад кримінального правопорушення.

Я тільки дуже не впевнений, що ця нова стаття Кримінального кодексу України не буде іще більш зручним інструментом для незаконного тиску на бізнес, оскільки формулювання її положень будуть набагато більш неконкретні, розмиті ніж були положення вже в «почившій в обозі» ст. 205 ККУ.

 

БУЧИНСЬКИЙ ЙОСИП ВАЛЕНТИНОВИЧ

Голова адвокатського об’єднання “Яр.ВАЛ”

Голова Комітету з безпеки ведення  бізнесу КТПП

Читайте також:Рецензування висновків судових експертів: бути чи не бутиРецензія на висновок експерта – баласт чи рятувальний круг для бізнесу?На засіданні Комітету з питань безпеки ведення бізнесу розглянули новели у законопроекті через введення монополії державних спеціалізованих експертних установРекомендації щодо дотримання умов законодавства внаслідок внесення змін до Закону «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність»Введення монополії державних спеціалізованих експертних установ – загроза бізнесу і спроба позбавлення громадян права на справедливий судЗакони «маски-шоу стоп» та «маски-шоу стоп 2». В чому позитив для бізнесуСпільне засідання Комітетів з питань промисловості та з безпеки бізнесу - вирішення актуальних питань між представниками вітчизняного бізнесуУ Київській ТПП обговорили необхідність реформування судово-експертної діяльності в УкраїниНа засіданні Комітету з питань безпеки ведення бізнесу підвели підсумки роботи за 2016 рікЧергове засідання Комітету з питань безпеки ведення бізнесу Київської торгово-промислової палати, яке відбулося 27 березня 2017 року, підвело підсумки роботи Комітету за 2016 рік.

Календар подій

Жовтень 2022
ПнВтСрЧтПтСбНд
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
вул. Б. Хмельницького, 55,
Київ, 01054, Україна
info@kcci.org.ua
Київська торгово-промислова палата.
© 2014 Всі права захищені.Розробка сайта - Exipilis