Комітети підприємців
Коронавірус, карантин, бізнес - закон!
17 березня 2020 року Верховна Рада України прийняла закони, спрямовані на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби та підтримку платників податків на період здійснення таких заходів:
- Закон № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», який набув чинності 17 березня 2020 року;
- Закон № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», який набув чинності 18 березня 2020 року.
Законом № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України…» були прийняті, зокрема, наступні законодавчі ініціативи:
1. Щодо АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ за порушення правил щодо карантину людей
Кодекс про адміністративні правопорушення доповнено статтею 44-3, згідно із якою порушення ПРАВИЛ КАРАНТИНУ людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, тягне накладення на громадян штрафу від 1 до 2 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 000 до 34 000 грн), а на посадових осіб - від 2 до 10 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 34 000 до 170 000 грн).
ПРИМІТКИ АО «Яр.ВАЛ»: Таким чином, вказана норма КУпАП є банкетною, тобто відсилає до нормативно-правових актів, які регулюють правила карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм і є обов’язковими для виконання.
Так, відповідно до ст. 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», карантин встановлюється Кабінетом Міністрів України. У рішенні про встановлення карантину затверджуються необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, встановлюються тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов'язки, що покладаються на них, які і є відповідними ПРАВИЛАМИ, відповідальність за які передбачена диспозицією ст. 44-3 КУпАП.
Так, згідно постанови КМУ від 11.03.2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України корона вірусу COVID-19», на усій території України встановлюється карантин з 12 березня до 3 квітня 2020 року.
16 березня 2020 року КМУ своєю постановою № 215 затвердив зміни до постанови № 211. Відповідно до цих змін ЗАБОРОНЕНО:
- відвідування закладів освіти її здобувачами до 3 квітня 2020 року;
- з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р. проведення всіх масових(культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, у яких бере участь понад 10 осіб, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
- з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р. роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім роздрібної торгівлі продуктами харчування, пальним, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, засобами зв’язку, провадження банківської та страхової діяльності, а також торговельної діяльності і діяльності з надання послуг з громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлень…;
- з 12 год. 00 хв. 18 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р.:
регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському внутрішньообласному і міжобласному сполученні(крім перевезення легковими автомобілями);
перевезення понад 10 пасажирів одночасно в одному транспортному засобі у міському електричному (трамвай, тролейбус) та автомобільному транспорті, що здійснює регулярні пасажирські перевезення на міських маршрутах у звичайному режимі руху;
перевезення понад 10 пасажирів одночасно в автобусах, які виконують регулярні пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах в режимі маршрутного таксі;
заїзд на територію автостанцій автобусів…;
- з 17 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р. перевезення пасажирів метрополітенами мм. Києва, Харкова і Дніпра…;
- з 12 год. 00 хв. 18 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р. перевезення пасажирів залізничним транспортом в усіх видах внутрішнього сполучення …
З повною редакцією постанови КМУ № 215 від 16.03.2020 р. можна ознайомитись за посиланням: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennya-zmin-do-postanovi-kabinetu-ministriv-ukrayini-vid-11-bereznya-t160320
2. Щодо КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ за порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням та масовим отруєнням
В Кримінальний Кодекс внесено зміни у статтю 325, згідно із частиною 1 якої за порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням…і боротьбі з ними, якщо такі дії спричинили, або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань, передбачено покарання у вигляді штрафу від 1 до 3 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 000 до 51 000 грн.) або арештом на строк до 6 місяців, або обмеженням волі на строк до 3 років, або позбавленням волі на строк до 3 років.
За такі дії, якщо вони спричинили загибель людей, або інші тяжкі наслідки (ч. 2 ст. 325), передбачено покарання у вигляді позбавленням волі на строк від 5 до 8 років.
КОМЕНТАР АО «Яр.ВАЛ»: Зазначена стаття Кримінального кодексу також є банкетною і відсилає до нормативно-правових актів, які регулюють санітарні правила і норми щодо запобігання інфекційним захворюванням та масовим отруєнням.
Такими нормативними актами є, як вже зазначалося вище, зокрема, Закон України «Про захист населення від інфекційних хвороб», постанови КМУ № 211 від 11.03.2020 р. та № 215 від 16.03.2020 року, та інші.
Але, відповідно до диспозиції ст. 325 КК України, кримінальна відповідальність на відміну від адміністративної наступає лише тоді, коли порушення правил та норм спричинили, або завідомо могли спричинити поширення відповідних захворювань.
3. Щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення на територію України лікарських засобів, медичних виробів та медичного обладнання
Підрозділ 2 розділу XX Податкового кодексу України доповнено пунктом 71, а також розділ XXI Митного кодексу України доповнено пунктом 96, згідно яких тимчасово звільняються від оподаткування податком на додану вартість та від сплати ввізного мита операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів, та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби.
4. Щодо відпусток за власний рахунок
Статтю 26 Закону України «Про відпустки» доповнено частиною 3, згідно якої у разі встановлення Кабінетом Міністрів України карантину, термін перебування у відпустці без збереження заробітної плати не включається у загальний строк, встановлений ч. 2 цієї статті.
КОМЕНТАР АО «Яр.ВАЛ»: Тобто, під час карантину, працівник має можливість піти у відпустку за власний рахунок без обмеження кількості днів на рік.
5. Щодо визнання карантину форс-мажорною обставиною
Частину другу статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» доповнено, у зв’язку з чим введення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, вважається форс-мажорною обставиною.
6. Щодо строку подання декларації особою, уповноваженою на виконання функцій держави, або місцевого самоврядування
Розділ XIII прикінцевих положень Закону України «Про запобігання корупції» доповнено пунктом 2-1, відповідно до якого особи, уповноважені на виконання функцій держави, або місцевого самоврядування, подають декларації за минулий рік до 1 червня 2020 року.
Суб’єкти декларування, які до 1 червня 2020 року не мали можливості подати вказану декларацію, або повідомлення про суттєві зміни у майновому стані у зв’язку із встановленням на території їх проживання карантинно-обмежувальних заходів, звільняються від відповідальності за їх несвоєчасне подання.
Законом № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України…» були прийняті, зокрема, наступні законодавчі ініціативи:
1. Щодо штрафних санкцій та пені за порушення податкового законодавства
Протягом з 1 березня по 31 травня 2020 року не застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства за деякими виключеннями, зокрема, за порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку та рентної плати відповідальність залишається.
За вказаний період платникам податків пеня не нараховується, а нарахована підлягає списанню.
2. Щодо мараторію на проведення перевірок
Протягом з 18 березня по 31 травня 2020 року встановлюється мараторій на проведення документальних та фактичних перевірок крім перевірок, що стосуються сум бюджетного відшкодування з ПДВ.
Інформація про перенесення документальних планових перевірок, яківідповідно до плану-графіку мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та не були розпочаті, включаються до оновленого плану-графіку.
Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були зевершеними, зупиняються на період до 31 травня 2020 року.
3. Щодо плати за землю та нерухоме майно
Протягом з 1 березня року до 30 квітня 2020 року не нараховується та не сплачується плата за землю, а об’єкти нежитлової нерухомості у цей період не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно.
4. Щодо перенесення терміну введення реєстраторів розрахункових операцій
На 3 місяці відтерміновується обов’язкове введення РРО для всіх категорій «спрощенців».
5. Щодо звільнення від відповідальності за прострочення заборгованості по споживчому кредиту
У разі прострочення споживачем у період з 01 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року виконання зобов’язань за договором про споживчий кредит споживачзвільняється від відповідальності перед кредитодавцем за таке простроченнята сплати неустойки (штрафу, пені).
6. Щодо строків подання річної декларації про майновий стан і доходи
Термін подання річної декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік продовжується до 1 липня 2020 року.
7. Щодо ФОПів та осіб, які займаються незалежною професійною діяльністю
Протягом з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року фізичні особи - підприємці та особи, які займаються незалежною професійною діяльністю, звільнюються від нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску.
До вказаних осіб у зазначений період штрафні санкції за неповну, або несвоєчасну сплату єдиного внеску та несвоєчасне подання звітності не застосовуються, а пеня не нараховується, а нарахована підлягає списанню.
Також, зазначеним особам протягом з 18 березня по 18 травня 2020 рокувстановлюється мараторій на проведення документальних перевірок. Перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були зевершеними, зупиняються на період до 18 травня 2020 року.
Голова Комітету
з безпеки ведення бізнесу
Київської ТПП
Адвокат, партнер,
голова АО «Яр.ВАЛ» Й. В. Бучинський
Адвокат, партнер, директор АО «Яр.ВАЛ» В. О. Дереча
Читайте також:Нове законодавство про військовий облік та мобілізацію в Україні: основні зміни та кого вони стосуються: методичні рекомендаціїГалузеві комітети підприємців при Київській ТППСКЛАД ЧЛЕНІВ КОМІТЕТУ ЖІНОК-ПІДПРИЄМНИЦЬ Київської торгово-промислової палатиКомітет підтримки експорту та інвестицій КЕІКриміналізація товарної контрабанди: загрози від прийняття законопроекту №5420 в запропонованій до першого читання редакціїЧи забезпечить новостворене БЕБУ (Бюро економічної безпеки України) усунення дублювання функцій різних правоохоронних органів по боротьбі з економічними злочинами (контролю бізнесу)?Друге засідання Комітету підтримки експорту та інвестицій – діалог влади та бізнесуЗберігати сили та концентрацію уваги – запорука успіху!Комітет підтримки експорту та інвестицій: подальші кроки задля просування експортного потенціалуНові ініціативи, продуктивна робота та перспективні можливості Комітету жінок-підприємниць КТПП у 2021 році
© 2014 Всі права захищені.Розробка сайта - Exipilis