укр рус eng
 

Комітет з питань безпеки ведення бізнесу

Проведення економічної експертизи під час здійснення податкової перевірки

Як відомо, представники контролюючих органів, зокрема, Державної фіскальної служби, державної аудиторської служби (колишнє КРУ) в ході перевірки суб'єктів господарювання іноді, а може, і занадто часто, при перевірках вдаються до необґрунтованих, спірних підстав до донарахування податків та відповідних штрафних санкцій.
Проводять перевірки суб'єктів господарювання представники контролюючих органів - фахівці в сфері аудиту, фінансового контролю. З іншого боку, перевіряють вони, в першу чергу, результати роботи економістів - бухгалтерів - також фахівців з бухгалтерського та податкового обліку.
Таким чином, спір про правильність тих чи інших бухгалтерських проводок та відповідно спір щодо обґрунтованості податкових донарахувань виникає між приблизно однакового рівня фахівцями в сфері бухгалтерського обліку та аудиту.
З іншого боку, діюче в Україні законодавство (Закон України «Про судову експертизу») передбачає, що в разі, коли для усунення протиріч між різними точками зору необхідне спеціальне знання, призначається експертиза із залученням носія таких знань - експерта - фахівця в тій чи іншій галузі знань.
Відповідно у випадку, коли в ході проведення планової/позапланової податкової перевірки у представників підприємства, яке перевіряється, виникає сумнів в обґрунтованості претензій у вигляді підстав для донарахування податків, законодавець статтею 84 Податкового кодексу України передбачив можливість залучення фахівців вищої категорії в цих питаннях - незалежних експертів, до яких відносяться експерти із відповідною кваліфікацією та атестацією Міністерства юстиції України.
Отже, у платників податків - суб'єктів господарювання - є дуже вагомий інструмент для захисту від необґрунтованих донарахувань податків. Таким інструментом є вищезгадана економічна (податкова) експертиза, проведення якої ініціюється суб'єктом господарювання в ході проведення податкової перевірки.
Але, як показує практика, більшість суб'єктів господарювання - платників податків - навіть не знає про існування такої норми та такої можливості захисту, і тому стаття 84 ПКУ на сьогоднішній день є практично «мертвою».
Вважаємо, що такий стан справ необхідно змінювати та з цією метою інформувати суб'єктів господарювання про їх законне право на ініціювання економічної експертизи під час податкової перевірки.
Отже, з метою спростування необґрунтованих донарахувань та вирішення спірних питань під час проведення податкових перевірок статтею 84 Податкового кодексу України передбачено проведення економічної експертизи:

«Стаття 84. Проведення експертизи під час здійснення податкового контролю контролюючими органами

84.1. Експертиза проводиться у разі, коли для вирішення питань, що мають значення для здійснення податкового контролю, необхідні спеціальні знання у галузі науки, мистецтва, техніки, економіки та в інших галузях. Залучення експерта здійснюється на договірних засадах та за рахунок коштів сторони, що є ініціатором залучення експерта».

Відповідно до п.84.2 ст.84 ПКУ платник податків до закінчення податкової перевірки може ініціювати економічну експертизу, яка призначається за заявою платника податків. В заяві на проведення економічної експертизи зазначаються:
1)  підстави для залучення експерта;
2)   прізвище, ім'я та по батькові експерта;

3)   реквізити платника податків, стосовно якого здійснюється податковий контроль;
4)  питання, поставлені до експерта;
5)     документи, предмети та інші матеріали, які подаються на розгляд експерта.
Особливу увагу при складанні заяви на проведення експертизи необхідно звернути на коректність питань, які ставляться перед експертом. Типовою помилкою при написанні заяви є постановка некоректних питань, які мають ознаки правового характеру. Неприпустимими є питання, які мають суб'єктивні та правові ознаки. Наприклад, питання поставлене перед експертом в наступному формулюванні: «Чи було головним бухгалтером підприємства навмисно занижено суми відрахувань з податку на доходи фізичних осіб під час виплат працівникам підприємства заробітної плати?» має оціночний характер, на яке експерт не може надати відповідь. З іншого боку, питання, поставлене в наступному ракурсі: «Чи підтверджується документально заборгованість підприємства з податку на доходи фізичних осіб станом на 01.01.2016р.?» входить до компетенції експерта та відповідає його спеціалізації.
Таким чином, під час проведення податкової перевірки платник податків повинен уважно поставитись до складання заяви та питань, які будуть надаватися експерту.

Заява може бути написана в наступному вигляді: (приклад):

«Керівнику Судово-експертної установи Б. Олександру»
Копії до відома:                        Начальнику ДПІ
у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві
Експерту Судово-експертної установи В. Наталії»

Заява

У зв'язку із необґрунтованим донарахуванням деяких податків та платежів під час проведення податкової перевірки представником ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві М. Оксаною прошу провести у відповідності до п. 84.2 ст. 84 розділу II Податкового кодексу України економічну експертизу та надати відповіді на наступні питання:
1)     Чи підтверджуються документально попередні розрахунки перевірки стосовно наявності у підприємства заборгованості з податку на додану вартість за період з 01.09.2013 по 01.09.2016р. і в якій сумі?
2)    Чи підтверджується документально попередній розрахунок податкової перевірки стосовно розмірів амортизаційних відрахувань групи 1 - 4 основних засобів за період з 01.09.2013 по 01.09.2016р. і в якій сумі?
Експертизу прошу призначити на експерта Судово-експертної установи В. Наталію.

Додатки:

1) копії попередніх розрахунків - 35 арк.;
2)    копії оборотно-сальдової відомості підприємства за 2013, 2014, 2015, 2016 (за І півріччя) рр. - 4 арк.;
3)  копії податкових накладних за період з 01.09.2013 по 01.09.2016рр. - 154 арк.;
4)  відомості по рахунку 103 «Будинки та споруди» за період з 01.09.2013 по 01.09.2016рр.-7 арк.;
5)  відомості по рахунку 104 «Машини та обладнання» за період з 01.09.2013 по 01.09.2016рр.- 15 арк.;
6)  відомості по рахунку 109 «Інші основні засоби» за період з 01.09.2013 по 01.09.2016рр.-21 арк.;
7)   копії видаткових накладних за період з 01.09.2013 по 01.09.2016рр. - 35 арк.;
8)    копії актів приймання-передачі обладнання за період з 01.09.2013 по 01.09.2016рр.-10 арк.;
9)    копії наказів на введення в експлуатацію основних засобів за період з 01.09.2013 по 01.09.2016рр.-45 арк.

Директор Ш. Євген

Також слід зазначити, що відповідно до останнього роз'яснення інформаційно-довідкового департаменту ДФС, яке розміщено на сторінці http://zir.sfs.gov.ua/main/bz/view/?src=ques в категорії 136.07, представники податкових органів підтверджують право платника податків на проведення експертизи під час здійснення податкового контролю:

Таким чином, можна із впевненістю сказати, що платники податків під час проведення податкової перевірки, якщо вони будуть ініціювати призначення економічних податкових експертиз можуть мати суттєві контраргументи в разі здійснення необгрунтованих донарахувань з боку представників контролюючих органів. І завданням, яке наразі стоїть перед нами, є донесення до кожного суб'єкта господарювання його невід'ємних прав на захист своїх інтересів та підвищення рівня культури спілкування між платниками податків та контролюючими органами.

податковий консультант О.П. Семенюк

pdf-версія

Читайте також:У Київській ТПП обговорили необхідність реформування судово-експертної діяльності в УкраїниНа засіданні Комітету з питань безпеки ведення бізнесу підвели підсумки роботи за 2016 рікЧергове засідання Комітету з питань безпеки ведення бізнесу Київської торгово-промислової палати, яке відбулося 27 березня 2017 року, підвело підсумки роботи Комітету за 2016 рік.26.01.2017 року відбувся Круглий стіл Комітету з питань безпеки ведення бізнесу на тему «Фінансова безпека власника бізнесу»Рейдерство в Україні — хто виненПОЛОЖЕННЯ ТА СПИСОК КОМІТЕТУ безпеки ведення бізнесу в м. КиєвіПлан роботи Комітету з питань безпеки ведення бізнесу при Київській торгово-промисловій палаті на третій, четвертий квартал 2016 рокуРобота Комітету з питань безпеки ведення бізнесуДля протидії шахраям із нерухомістю потрібна лише воля держави

Календар подій

Жовтень 2017
ПнВтСрЧтПтСбНд
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
вул. Б. Хмельницького, 55,
Київ, МСП, 01601, Україна
info@kiev-chamber.org.ua
тел: +380 44 482-0301
факс: +380 44 482-3966
Київська торгово-промислова палата.
© 2014 Всі права застережені.
Розробка сайта - Exipilis